تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:28 | نویسنده : hfp

به عنوان مربی می خواهید به بازیکنان خود کمک کنید بدن خود را سوخت رسانی کند تا بتواند انرژی لازم را برای انجام بهترین بازی خود به دست آورد و وزن بدنی مطلوب را کسب یا حفظ کند. با انجام چنین کاری همچنین به آنها عادت های سالم غذا خوردن در کل زندگی را خواهید اموخت. اما اینکه بازیکنان را آموزش دهیم تا چگونه بخورند تا پیروز شوند کار آسانی نیست. تغییر عادت های غذا خوردن کار سختی است و بازیکنان شما در جامعه ای زندگی می کنند که همه مثل هم غذا می خورند و زندگی می کنند. پس چه می توانید انجام دهید؟ به نکات زیر توجه کنید.

1 ) آموزش : بازیکنان شما پیوسته در حال هزینه کردن در فوتبال هستند. انها را توجیه کنید که سوخت رسانی به بدن برای بازی مطلوب بخشی حیاتی از این جبران هزینه هاست. راهنمای تغذیه برای بازیکنان خود تنظیم کنید. با نصب پوسترهای در رختکن تیم ؛ با سخرانی کوتاه برای تیم و یا به طور غیر رسمی با گفتگو با تک تک بازیکنان این راهنمائی را غنی تر سازید.

2) تشویق : تغییر عادت کار سختی است اما با یاد آوری پیامدهای مثبت آن به بازیکنان آنها را تشویق کنید.

3) درگیر کردن والدین : قبل از شروع فصل نشست هایی با والدین داشته باشید و آنها را در باره اهمیت تغذیه مطلوب توجیه کنید . کپی از راهنمائی های تغذیه ای بازیکنان به انها بدهید و از آنها بخواهید رژیم غذائی بسیار متعادلی را برای آنها فراهم کنند.

4) کمک ویژه : بازیکنانی را که ممکن است برای تغذیه بهتر به کمک ویژه ای نیاز داشته باشند شناسائی کنید از جمله کسانی را که از انرژی لازم در تمرین ها برخوردار نیستند و کسانی را که زیر وزن مطلوب اند یا اضافه وزن دارند یا کسانی را که به خانواده های فقیر تعلق دارند یا مراکزی را که راهنمائی والدین در انجا ضعیف است.

5) طراحی الگو : فراموش نکنید الگویی نیرومند هستید . غذاهایی جه هنگام تغذیه بازیکنان برای آنها انتخاب می کنید و چگونه خوردن و کنترل وزن شما حاوی پیام هایی به مراتب بهتر از کلمات و عبارت اند.



تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:27 | نویسنده : hfp

هرم راهنمای غذایی دستورالعمل انعطاف پذیری از انچه ما روزانه بخوریم نیست بلکه هرم راهنمائی کلی برای بازیکنان به شمار می رود. اگر بازیکنان این هفت قانون را که مبتنی بر هرم غذائی است پیروی کنند تغذیه سالمی خواهند داشت.
1) مواد غذائی گوناگونی از پنج گروه غذائی بخورید. هیچ ماده غذائی به تنهائی همه مواد غذائی مغذی بازیکنان را تامین نمی کند. تنوع می تواند تغذیه بهتری فراهم کند.
2) رژیم غذائی پر از فراورده های سبز ؛ سبزیجات و میوه جات مصرف کنید. این رژیم غذائی ترکیبی از کربوهیدرات ها ی مورد نیاز برای تامین انرژی و ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر لازم را تامین میکند و چربی کمی نیز دارد . به طور خلاصه این نوع رژیم غذائی انرژی مورد نیاز بازیکنان را تامین می کند و برای تندرستی آنها خوب است.
3) از رژیم غذایی استفاده کنید که در حد متوسط چربی ؛ چربی اشباع و کلسترول داشته باشد. مواد غذائی با چربی بالا کالری زیادی دارند و به اضافه وزن ناخواسته می انجامد. از آن مهمتر این رژیم غذائی خطر بیماری های قلبی ـ عروقی و سرطان را کاهش می دهد.
4) از مواد غذائی برخوردار از قند  متوسط استفاده کنید. رژیم غذائی سرشار از قند ؛ مواد مغذی خیلی کم و کالری زیادی دارند.
5) رژیم غذائی برخوردار از نمک و سدیم متوسط استفاده کنید. بازیکنان هنگام تعریق سدیم زیادی از دست می دهند و باید با حفظ تعادل مطلوب مایعات سدیم از دست داده را جایگزین کنند. به عبارت دیگر امروزه جوانان در رژیم غذائی خود نمک زیادی دریافت می کنند. دریافت اندک نمک خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد. در واقع بازیکنان نباید نمک خیلی زیاد یا خیلی کم بخورند.
6) مایعات زیادی بنوشید. آب برای همه عملکردهای بدن ضروری است و فعالیت بدنی شدید خطر آب زدائی را افزایش می دهد.
7) از مصرف الکل شدیدا بپرهیزید.الکل هیچ ماده مغذی ندارد لذا احتمال آب زدایی را افزایش و کارائی متابولیسم انرژی را کاهش می دهد.



تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:25 | نویسنده : hfp

وعده غذایی پس از تمرین از اهمیت خاصی برخوردار است. مواد غذایی که پس از  تمرین مصرف می‌شوند به بازیابی قوا کمک می‌کنند و مواد از دست رفته را جبران می‌کنند.

  خوردن مایعات، کربوهیدرات‌ها و پروتین‌ها پس از  تمرین ضروری است.

بیشتر بازیکنان از اهمیت تغذیه قبل از  تمرین باخبرند با این وجود تغذیه پس از تمرین نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. وعده غذایی قبل از  تمرین دخیره گلیلوژن را برای کارایی بهینه افزایش می‌دهد. گلیلوژن منبع انرژی برای  تمرین محسوب می‌شود. وعده غذایی پس از  تمرین برای بازیابی قوا و بالا بردن توانایی مفید است.

اولین مواد غذایی که باید پس از  تمرین مصرف شوند مایعات هستند. بهترین روشن برای اینکه بفهمید باید چه مقدار مایعات استفاده کنید این است که وزن خود را قبل و بعد از  تمرین اندازه‌گیری کنید بدین ترتیب میزان آب از دست رفته را در می‌یابید.

مواد غذایی مهم دیگر که باید پس از  تمرین مصرف شوند کربوهیدرات‌ها هستند. این مواد باید به مدت 15 دقیقه پس از تمرین مصرف شوند تا گلیکوژن از دست رفته را جبران کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن 0.3 تا 0.6 گرم کربوهیدرات به ازای هر نیم کیلو از وزن بدن در بازه زمانی دو ساعت پس از  تمرین ضروری است. اگر این میزان کربوهیدرات پس از دو ساعت مصرف شود 50 درصد کمتر به ذخیره گلیکوژن در ماهیچه‌ها کمک می‌کند. این مساله به این دلیل است که مصرف کربوهیدرات تولید انسولین را تحریک می‌کند و به تولید گلیکوژن در ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف پروتئین همراه با کربوهیدرات باعث دو برابر شدن تولید انسولین می‌شود و گلیکوژن بیشتری ذخیره می‌شود. نسبت مصرف کربوهیدرات به پروتئین می‌بایست 4 به یک باشد یعنی به ازای هر چهار گرم کربوهیدرات یک گرم پروتئین مصرف شود. خوردن پروتئین بیش از این میزان تاثیرات منفی به همراه دارد زیرا تامین آب در بدن و ذخیره گلیلوژن را به تاخیر می‌اندازد.

تحقیقات نشان داده‌اند که بازیکنانی که میزان مناسبی کربوهیدرات و پروتئین مصرف می‌کنند 100 درصد بیشتر گلیلوژن ذخیره می‌کنند و انسولین بیشتری تولید می‌کنند.

مصرف پروتئین فواید دیگری نیز به همراه دارد. پروتئین آمینواسید لازم برای ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای را تولید می‌کند. همچنین به جذب آب کمک می‌کند. آمینواسید سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند و بدن را در مقابل سرما و عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

نوشیدنی‌های ورزشی انتخاب‌های خوبی برای وعده غذایی پس از تمرین هستند زیرا بدن مایعات را راحت‌تر هضم می‌کند.



تاريخ : جمعه 1 فروردين 1393برچسب:, | 13:24 | نویسنده : hfp

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای فوتبالیست ها خصوصا در رده‌های سنی پایین خطرناک است.

کودکان و نوجوانانی که فوتبال بازی می‌کنند معمولا بدون توجه به مواد موجود در نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی زا ، آنها را مصرف می‌کنند. گزارشهایی در این زمینه نشان داده است که آمار مصرف نوشیدنی انرژی‌زا در بین  نوجوانان و جوانان بالاست، در حالی که این محصولات برای آنها خطرناک هستند. در بیشتر مواقع جوانانی که بازی می‌کنند نیاز دارند تا دوباره آب بدن را جایگزین کنند، برای آنها بهترین نوشیدنی آب است. نوشیدنی‌های انرژی زا دارای کافئین زیاد هستند که میزان زیاد آن برای جوانان خطرناک است.

طبق گزارش آکادمی آمریکایی مطالعات جوانان (AAP)، سوء مصرف این نوع محصولات در گروه سنی نوجوانان و جوانان وجود دارد.

شنیدر، یکی از اعضای کمیته‌ AAP می‌گوید: معمولا نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا با هم اشتباه گرفته می‌شوند و نوجوانان تفاوت آنها را با هم نمی دانند. بعضی ازنوجوانان و جوانان نوشیدنی‌های انرژی‌زا می خورند که میزان زیادی کافئین دارد. این بدین معناست که آنها میزان زیادی کافئین و محرک‌های دیگر را دریافت می‌کنند که برای آنها خطرناک است.

تفاوت نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بدین شکل است:

- نوشیدنی‌های ورزشی:

این نوشیدنی‌ها دارای کربوهیدرات ، الکترولیت ، طعم دهنده و مواد معدنی هستند. این مواد الکترولیت و آبی را که به دلیل عرق کردن از دست می‌رود ، جایگزین می‌کنند. بازیکنانی که ورزش‌های طولانی‌ و شدید انجام می‌دهند. از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده می‌کنند. با این وجود، در غالب موارد استفاده از آنها ضروری نیست.

نوشیدنی‌های انرژیزا این نوشیدنی‌ها حاوی محرک‌هایی مانند تورین، گوارانا و کافئین است. کافئین تاثیرات مخربی بر نوجوانان و جوانانمی‌گذارد. تاثیراتی که باعث آسیب زدن به سیستم‌ قلبی – عروقی و عصبی آنها می‌شود. نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای نوجوانان و جوانان نامناسب است. معمولا با نگاه کردن بر روی لیبل محصولات نمی‌توان فهمید که واقعا چقدر کافئین دارد. بعضی از بطری‌های نوشیدنی‌های انرژی‌از بیش از 500 میلی‌گرم کافئین دارند که معادل 14 بطری نوشابه است.

نوجوانان و جوانان که فوتبال بازی  می‌کنند به مایعات احتیاج دارند نه به کالری اضافه ، کربوهیدراتی که در نوشیدنی‌های ورزشی وجود دارد، باعث چاقی و اضافه وزن درنوجوانان و جوانان می‌شود. همچنین احتمال خرابی دندان‌ها نیز وجود دارد، باید نوجوانان و جوانان و والدین آنها آگاه باشند که از نوشیدنی‌های ورزشی فقط به هنگام تمرین و مسابقه طولانی مدت و شدید استفاده کنند. در حالت‌های دیگر بهتر است که از آب استفاده شود.



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد