تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 23:38 | نویسنده : hfp

پیچ خوردگی مچ پا یکی از آسیب‌های شایع ورزشی بخصوص در بین ورزشکاران رشته‌ای چون فوتبال است. این عارضه معمولاً با به داخل چرخیدن مچ پا ایجاد می‌شود که در آن رباط‌های خارجی مچ پا دچار کشیدگی یا پارگی می‌شوند، ولی گاهی با به بیرون چرخیدن پا چنین آسیبی برای رباط‌های داخلی اتفاق می‌افتد.

  پیچ خوردگی مچ پا براساس شدت به سه نوع درجه 1 یا خفیف، درجه 2 یا متوسط و درجه 3 یا شدید تقسیم بندی می‌شود. در پیچ خوردگی درجه 1، تعداد کمی از فیبرهای رباط مچ پا دچار پارگی می‌شوند و میزان درد، تورم و ناپایداری یا لقی، جزئی و خفیف است. در آسیب درجه 2، تعداد بیشتری از فیبرهای رباط پاره می‌شوند و مچ پا بطور متوسط ناپایدار می‌شود. همچنین همراه تورم، درد متوسط و برخی موارد شدید احساس می‌شود. اما در پیچ خوردگی درجه 3، رباط دچار پارگی کامل می‌شود و لقی و ناپایداری قابل توجهی بر جای می‌ماند. اگرچه ممکن است در مراحل اولیه، درد شدید باشد ولی بدلیل پارگی کامل فیبرهای عصبی به تدریج و تا حد زیادی از شدت درد کاسته می‌شود. البته در این حالت معمولاً تورم نسبتاً زیادی مشاهده می‌گردد.

  مچ پای افرادی که دچار پیچ خوردگی‌های درجه 3 می‌شوند ممکن است برای مدتی بی حرکت شده و یا نیاز به جراحی داشته باشد، اما پیچ خوردگی‌های درجات 2 و 3 با فیزیوتراپی و توان‌بخشی قابل درمان هستند.

  استفاده از یخ، بانداژ فشاری، استراحت و بالا نگه داشتن عضو، روش‌هایی هستند که می‌توان برای کاهش درد و تورم به آنها اشاره کرد. در توان‌بخشی اولیه نیز باید شرایط مناسبی برای ترمیم بافت آسیب دیده فراهم شود، به‌ طوری که با روش‌ها و تجهیزات خاص مثل سرما درمانی، تحریکات الکتریکی و امواج فراصوت از شدت درد و التهابات موجود کاسته می‌شود.

  متأسفانه حدود 30 تا 40 درصد افرادی که دچار پیچ خوردگی مچ پا می‌شوند، چنین آسیبی را مجدداً تجربه می‌کنند که علت اصلی این عود مجدد، تکمیل نکردن دوره توان‌بخشی بعد از آسیب است. به عبارت دیگر، بعد از رفع التهابات حاد، مفصل مچ پا بدلیل آسیب اولیه و نیز ضعف عضلات اطراف مفصلی، ناپایدار است و در نتیجه، مستعد پیچ خوردگی است و حتی آسیب‌های مجدد ممکن است با شدت بیشتری از قبل اتفاق بیفتند. لذا باید با استفاده از تمرینات خاص تقویتی و تعادلی، قدرت عضلات و حس عمقی مفصل را بهبود بخشید تا به این ترتیب، حمایت و محافظت بیشتری از مچ پا صورت گیرد و از عود چنین آسیبی جلوگیری شود.

  پس از آسیب، دوره توان‌بخشی را به‌طور منظم و کامل طی کنند، چون تنها زمانی خواهند توانست به فعالیت‌های ورزشی سابق خود بازگردند که متخصص فیزیوتراپی از تقویت و حمایت مناسب مچ پای آنها اطمینان حاصل کرده باشد.



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 23:34 | نویسنده : hfp

بازیکنان برای انجام مسابقات و تمرین کردن نیاز به انرژی کافی دارند. خواب کافی، تغذیه مناسب و نوشیدن مایعات از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند فرد هنگام تمرین پر انرژی باشد.

 

  بازیکنان نیاز دارند تا به هنگام تمرین پر انرژی باشند. راه‌هایی برای افزایش انرژی برای تمرین کردن وجود دارد:

1- شب قبل از تمرین خوب بخوابید. گاهی اوقات سخت است که با وجود اضطراب خوب خوابید. به خصوص این مشکل قبل از بازی‌های بزرگ برای بازیکنان پیش می‌آید. خواب برای خوب تمرین کردن مهم است.

2- تغذیه مناسب بسیار مهم است. وعده‌های غذایی باید متعادل باشند و دو تا چهار ساعت قبل از شروع تمرین باید غذا بخورید و کمتر از دو ساعت قبل از شروع تمرین یک میان وعده بخورید. قبل از تمرین غذا نخورید.

3- زیاد آب بنوشید. توصیه شده است که بازیکنان هر 15 تا 20 دقیقه‌ در حین تمرین آب بنوشند. اگر بیش از 90 دقیقه‌ تمرین می‌کنید یا در هوای خیلی گرم هستید می‌توانید از نوشیدنی‌های ورزشی استفاده کنید.

4- قبل از بازی فکر کنید. فکر کردن به بازی، می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و توانایی شما را بالا ببرد، زیرا از نظر ذهنی آمادگی پیدا می‌کنید. چند ساعت قبل از مسابقه در سکوت بنشینید، چشمان خود را ببندید و مسابقه را تصور کنید.

5- آرامش داشته باشید. آرام بودن قبل از مسابقه باعث می‌شود بهتر بازی کنید. اگر تنش داشته باشید تمرکز خود را از دست می‌دهید.

6- قبل از بازی خود را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. به مدت پنج تا 10 دقیقه‌ بدن را گرم کنید. حرکات کششی باید 10 تا 30 ثانیه باشد. هر دو طرف بدن را به یک اندازه بکشید.

7- به یاد داشته باشید که دوست داشتن تمرین بسیار مهم است. اگر از تمرین لذت نمی‌برید باید در انتخاب آن تجدید نظر کنید، توصیه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند: با مربی خود درباره روش‌های گرم کردن بدن مشورت کنید. از داروهای استروئید استفاده نکنید. این داروها باعث مشکلات ذهنی و افسردگی می‌شوند. داروهای انرژی زا و مکمل‌ها واقعا به شما کمک نخواهند کرد. اگر احساس حالت تهوع یا خستگی کردید با مربی خود صحبت کنید.



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 23:22 | نویسنده : hfp

 بازیکنانی که بخواهند ماهیچه‌های خود را قوی‌تر کنند و آن‌ها را پرورش دهند، باید از تکنیک‌های مناسب برای ریکاوری استفاده کنند که به اندازه خود ورزش مهم است.

  ریکاوری به این معنا نیست که 3 روز کامل بین جلسات تمرین استراحت کنیم. ماساژ، شنا، خواب مناسب و تغذیه خوب راه‌هایی هستند که باعث تسریع ریکاوری می‌شوند وبازیکن را برای جلسات تمرین بعدی آماده می‌کنند. می‌توانید از گام‌های زیر برای سرعت بخشیدن به ریکاوری استفاده کنید:

1- عضلات را ماساژ دهید. ماساژ در بین بازیکنان حرفه‌ای بسیار محبوب است. اگر بدن خوب ماساژ داده شود، ماهیچه‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند و تنش‌ آن‌ها از بین می‌رود. می‌توانید از ابزارهای ماساژ نیز استفاده کنید.

2- شنا کنید. شنا مانند ماساژ عمل می‌کند. عضلاتی که درد یا سوزش دارند با شنا کشیده می‌شوند. 20 دقیقه شنا و انجام حرکات ساده در آب کافی است. از حرکاتی استفاده کنید که تمام عضلات بدن شما را به کار بگیرد. کرال سینه برای عضلات بازو و پا مناسب است. کرال پشت نیز عضلات زیادی را به کار می‌گیرد. شنای پروانه بیش از حد شدید است و برای ریکاوری انجام آن لازم نیست. شنا در آبی که نمک داشته باشد برای درمان سوزش عضلات مناسب است. اگر در کنار ساحل زندگی می‌کنید در آب دریا شنا کنید.

3- از foam roller برای کاهش درد عضلات استفاده کنید. استفاده از این ابزار از درد در ناحیه مفاصل می‌کاهد و سوزش عضلات را سریع‌تر از بین می‌برد. بدین ترتیب می‌توانید زودتر به برنامه تمرین عادی خود بازگردید. 30 تا 60 ثانیه از foam roller بر روی عضلاتی که می‌سوزند استفاده کنید. بهتر است صبح از این ابزار استفاده کنید.

4- عضلاتی که می‌سوزند را بکشید. کشیدن عضلات باعث از بین رفتن تنش‌ها و کاهش سوزش‌ها می‌شود. در هر حرکت کششی 10 ثانیه بمانید. سعی کنید ابتدا با کشش آرام شروع کنید و کم کم کشش را افزایش دهید.

5- در میان جلسات ورزشی به اندازه کافی استراحت کنید. به عضلات خود زمان کافی برای ریکاوری را بدهید. استراحت نکردن باعث پارگی در بافت‌های عضلانی می‌شود. بدین ترتیب زمان مورد نیاز برای ریکاوری افزایش می‌یابد. می‌توانید از کیسه‌های آب گرم و سرد استفاده کنید. آب سرد، تورم در عضلات را کاهش می‌دهد و آب گرم درد را تسکین می‌بخشد.

6- به اندازه کافی بخوابید، حداقل 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابید. سعی کنید زمان خوابیدن خود را تغییر ندهید.

7- در وان آب گرم استراحت کنید. استراحت در آب گرم بافت‌های ماهیچه‌ای را آرام می‌کند. استفاده از سونا نیز به ریکاوری کمک می‌کند. سعی کنید هفته‌ای یک بار از آب گرم یا سونا استفاده کنید.

8- پروتئین مصرف کنید. پروتئین بافت‌های ماهیچه‌ای را ترمیم می‌کند. سعی کنید در روز 70 تا 100 گرم پروتئین مصرف کنید. برای دریافت پروتئین، تخم مرغ، گوشت، ماهی و سبزیجات بخورید. ویتامین C نیز برای ساختن بافت‌های عضلانی مفید است. ویتامین C در مرکبات، اسفناج و شیر وجود دارد. از مکمل‌ منیزیم استفاده کنید. منیزیم به سلول‌ها کمک می‌کند تا خود را ترمیم و رشد کنند. روزی 300 میلی‌گرم منیزیم کافی است. منیزیم در بادام، گندم و دانه کتان وجود دارد. منیزیم برای کاهش استرس نیز مفید است.



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 23:3 | نویسنده : hfp

خصوصیات بازیکنان رهبر در فوتبال

 

در این مقاله وظایف و مسئولیت های گوناگون بازیکنان رهبر در فوتبال را فرای عملکرد فنی آن ها مورد بحث  قرار داده و سپس  به بررسی انواع مختلف رهبری خواهیم پرداخت.  همچنین روش ها و یا ویژگی های یک رهبر موفق که مربی  همواره در جستجوی آن است مورد بحث قرار می گیرد و فعالیت هایی برای یافتن رهبران جدید  و یا پرورش  رهبران فعلی معرفی  می شود . 

در یک تیم فوتبال مربیان و مدیران تیم نیاز به بازیکنانی دارند که علاوه بر قابلیت های بالای  تکنیکی دارای فواید فراتری نیز باشند. بازیکنانی که علاوه بر ایجاد انگیزش در هم تیمی هایشان پشتیبان اهداف تیم در زمین و خارج از  زمین بوده  و رهبری تیم را به عهده بگیرند. هم تیمی های خود را راهنمایی کرده و به پیشرفت تیم کمک کنند.

شناسایی و توسعه   رهبری در فوتبال فرآیند پیچیده و مداومی است. به این دلیل که بازیکنان دایما در حال ترک تیم و یا بازنشستگی و حتی  دور شدن از فوتبال می باشند. در این مقاله به بررسی انواع رهبر و معرفی عملکرد و  آنها و وظایف  گوناگون رهبری که یک مربی همواره  می تواند  در بازیکنان مختلف جستجو کند  خواهیم پرداخت .

سپس فعالیت هایی که باعث توسه رهبری در فوتبال می شوند معرفی خواهند شد.

انواع رهبر 

 به این دلیل که هدف ما حول توسعه رهبران فوتبالی است  بهتر است که نخست مفاهیمی از انواع رهبر و سبک های رهبری را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع  تفاوت های بسیاری بین یک رهبر انتخاب شده و رهبران بالقوه وجود دارد. رهبران انتخاب شده مانند مربیان – مدیران- کاپیتان و اموراداری و ...  توسط  دیگران  برای این مسئولیت  انتخاب می شوند. علت انتخاب این افراد به دلیل تجربه کاری – تحصیلات – تخصص و توانمندی شان می باشد........

گردآوری و تالیف:مصطفی طاهری



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:58 | نویسنده : hfp

الف- اخلاق فوتبالیست

مهمترین عامل پیشرفت هر بازیکن در درجه اول ، اخلاق نیک و دارا بودن حس قوی انضباط اوست که بزرگترین سرمایه برای سیر مدارج ترقی او محسوب می گردد.

 تجربه نشان داده دارا بودن این محاسن بر دوام روحیه قوی و اخلاق و خصوصیات اجتماعی نیکوی آنان می افزاید.اگر احیانا بازیکنی بر حسب ذات و تربیت ،فاقد صلاحیت اخلاقی باشد ،مسلما در هیچ مورد از شئونات  زندگی پیشرفت قابل قبولی نخواهد داشت .و چنین فردی از اصل نیت خویش یعنی موفقیت ،فاصله خواهد گرفت و این اصل در فوتبال نیز صادق است.

ب- حس اطاعت از مربی

عامل موثر دیگر در پیشرفت بازیکن ،اطاعت و فرمانبری او از قوانین ،مقررات و دستورات مربی است که می تواند معرف واقعی و میزان تقویت او در رشته ورزشی مورد نظرش باشد و چه بهتر که همیشه پذیرش تمام دستورات مربی را اساس اولیه موفقیت خویش قرار دهد.......



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:56 | نویسنده : hfp

1.دارای شخصیت مناسب باشد (از آرامش و سلامت روانی بر خوردار باشد)

2.از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد وآن را به عوامل باشگاه و بازیکنان و همکارانش منتقل کند

3.قدرت رهبری  و  تاثیر بر افکار  دیگران

4.ارتباط موثر و منطقی با همکاران، عوامل باشگاه و بازیکنان بر قرار کند

5.دارای  قدرت  کنترل  خشم   و  هیجانات

6.به اصل تفاوتهای فردی در روانشناسی توجه ویژه کند

7.نظریه ها  و  اصول  یادگیری  را بداند

8.دارای توانمندی در بیان و نفوذ بر بازیکنان

9.حس تشریک مساعی  و همکاری در گروه داشته باشد

10.توانایی هدایت ، کنترل و تغییر افکار غیر منطقی دیگران را داشته باشد

11.شنونده خوبی باشد و به نظرات و خواسته های منطقی بازیکنان توجه داشته باشد

12.از ایده و تفکرات دستیارانش به بهترین شکل ممکن استفاده کند

13.داری قدرت نوآوری و خلاقیت باشد

14.در بالاترین حد ایثار و فداکاری و تعهد بکارش انجام وظیفه کند

15.توانایی تجزیه و تحلیل مسایل در بحرانها  را داشته باشد (روانشناسی مدیریت بحران)

16.قادر به ایجاد فضایی باشد که بازیکنان احساس امنیت و آرامش روانی بکنند

17.مهارت در تعلیم ذهنیت بازیکنان به سمت افکار مثبت ، سازنده ، منطقی و امیدواری را داشته باشد

18.قابلیت الهام بخشی داشته باشد

برگرفته ازکتاب روانشناسی درفوتبال حرفه ای علی صنعتگر



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:54 | نویسنده : hfp

برنده ها همه آن را دارند و دیگران آن را می خواهند. انگیزه ؛ یکی از اجزای اصلی موفقیت هم در داخل و هم خرج فوتبال است . این همان عاملی است که به شما اجازه می دهد که پس از شکست های مکرر دوباره کار خود را ادامه داده و به اهداف تان برسید. برای کمک کردن به پیشرفت انگیزه برد در بین اعضای تیم از این راهنمائی ها و استراتژی ها پیروی کنید.

قدم اول : انگیزه در مورد مسئولیتهای مشترک

این فقط وظیفه شما نیست که بازیکنانتان را انگیزه دار کنید . آنها می بایست بارقه هایی از انگیزه را درون خودشان داشته باشند . شما نمی توانید هیچ کس را مجبور کاری بکنید که نمی خواهد.

قدم دوم : انگیزه در داشتن و دادن جهت

همه انگیزه دارند. سئوال کلیدی این است که چه باید بکنیم؟ به عنوان یک مربی شما باید به پیشرفت جهت آن در بازیکنانتان کمک کنید.

قدم سوم : انگیزه در فروش

آدم هایی که انگیزه قوی دارند فروشندگان خوبی هستند. شما باید از بازیکنان بخواهید که سخت کوش باشند و بدانند که نتیجه سخت کوشی عالی  شدن است. شما باید از آنها بخواهید با توجه به از خود گذشتگی و تعصبی که دارندارزش اهداف خود را مشخص کنند. به این معنی که شما باید به آنها توضیح دهید که تلاش و کوشش آنها بسیار مهم و اساسی است. این که به یک بازیکن به طور ساده توضیح دهیم که باید چکار کند تاثیرش به همان اندازه ای است  که برای آنها توضیح دهیم که این تمرین چگونه به آنها کمک خواهد کرد که به آنچه می خواهند برسد.

قدم چهارم : انگیزه را آسان بگیرید

حتی بازیکنان حرفه ای نیز به ایجاد انگیزه از سوی مربیشان نیاز دارند. بسیاری از مربیان اشتباها فرض می کنند که بسیاری از بازیکنان باید از قبل کاملا انگیزه مند شده باشند و این ایجاد انگیزه به عهده خود بازیکن است.

 قدم پنجم : انگیزه به عنوان یک کار روزانه

90 درصد انگیزه در اولین روز تمرین اتفاق می افتد. 5 تا 10 درصد انگیزه درست قبل از بازی و مسابقات بزرگ اتفاق می افتد. تا زمانی که شما هر روزه تلاش می کنید تا یک مدیر انگیزه مند شوید باید این کار را تا روز بازی ادامه دهید.

قدم ششم : انگیزه زمانی پیشرفت می کند که شما یک رابطه خوب با بازیکن خود برقرار کنید

نوع رابطه ای که شما با هر کدام از بازیکنان از ابتدای فصل  شروع می کنید تعیین کننده میزان انگیزه آن فرد در یادگیری و عملکرد است.

* راهنمای ساختن رابطه و انگیزه بازیکنان  بر اساس احترام

بابازیکنان خود همان گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود . به آنها احترام بگذارید و آنها به شما احترام خواهند گذاشت. از شما یاد خواهند گرفت و با تعصب برای شما بازی خواهند کرد.

از مقایسه بپرهیزید. مقایسه باعث می شود بازیکنان احساس بدی نسبت به خودشان پیداکنند ؛ انگیزه شان را از بین برند  و چشم و هم چشمی در بازی به وجود بیاید و در آخر بازی ناسالم شود. با بازیکنانتان به عنوان یک انسان کامل رفتار کنید به توانائیهای دیگر بازیکنانتان توجه کنید. اگر به آنها به عنوان یک بازیکن نگاه کنید آنها در مقابل به شما یک انگیزه قوی ؛ انسجام بیشتر و بازی عالی خواهند داد.



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:49 | نویسنده : hfp

بخش بزرگي از يادگيري انسان از راه مشاهده رفتار و اعمال ديگران آموخته مي شود همچنين پاره اي از يادگيري هاي ورزشكاران از راه شرطي سازي آموخته مي شود اما بايد بگوييم اين همه ماجرا نيست و قسمتي را كه در اين مقاله مي خواهيم روي آن تاكيد كنيم يادگيري از راه مشاهده ديگران نام دارد .پس يك مربي خوب اگر بخواهد آموزش دهنده خوبي باشد بايد به خصوصيات رواني و سير يادگيري ورزشكار خود توجه نمايد.

 

مدل يادگيري ورزشكاران:

 

1- مرحله توجه   

2-مرحله به يادسپاري و يادداري  

3-مرحله بازآفريني حركتي

4-مرحله انگيزشي



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 22:47 | نویسنده : hfp

حضور روان‌شناس برای از بین بردن ترس از رقابت در بازیکنان کم سن و سالموثر است.

 

  در تیم‌های پایه چون بازیکنان دارای زمینه‌های فرهنگی و رفتاریمختلفی هستند، مربی به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار خاصی داشته باشد و حضور روانشناسدر چنین شرایطی الزامی است. از سوی دیگر در بعضی از موارد دیده می‌شود که بازیکنچون نمی‌تواند خود را با محیط تطابق دهد در نتیجه‌ شانس حضور در تیم پایه را از دستمی‌دهد، لذا حضور روانشناس در چنین زمانی موجب ارتقا اعتماد به نفس و انگیزش بازیکنبرای برقراری ارتباط با محیط و مربی می‌شود.

  متاسفانه یکی از مشکلاتی که در تیم‌های پایه به شکل حاد از نظرروانی دیده می‌شود، از دست دادن انگیزه رقابتی پس از دعوت به اردوی تیم ملی است. بهنحوی که بازیکن از ترس این که در رقابت با همسالان خود دچار شکست نشود به هماننیمکت نشینی رضایت می‌دهد و از حضور در جمع و شرکت در بازی‌های رسمی امتناع می‌کند. در چنین شرایطی حضور روانشناس در کنار بازیکن برای بالا بردن توانایی‌های وی و بهچالش کشیدن ظرفیت روانی بازیکن تاثیر مثبتی در پی خواهد داشت و بازیکن را برای تحملفشار مسابقات و ایجاد حس رقابت آماده می‌کند.

  تحمل حضور در مسابقات فشرده و ایجاد انگیزش در بازیکنان برایشرکت در بازی‌های رقابتی یک نوع ضعف روانی است که تنها با حضور روانشناس در کنارتیم مرتفع می‌شود و مربی به تنهایی نمی‌تواند در این باره تاثیرگذار باشد.

  والدین در صورتی می‌توانند در رفتار و عملکرد کودکان خود از نظربعد روانی تاثیر مثبتی داشته باشند که با ایجاد تعامل با یک روانشناس ، اطلاعاتکاملی نسبت به مهارت‌های روانی کسب کنند و خود به اصول روانشناسی آگاهی داشته باشنددر این شرایط می‌توانند بر مشکلات روانی کودکان خود غلبه کنند. در غیر این صورتوالدین نمی‌توانند عامل محرک خوبی برای از بین بردن تنش ها و رفتارهای غیر اخلاقیفرزندان خود باشند.

زمانی که والدین در نقش مربی و روانشناسی برای کودکان خود ایفاینقش می‌کنند، در بیشتر موارد به دلیل دلسوزی بیش از حد و عدم کنترل رفتارهای روانیآنها در شرایط تنش زا نتیجه‌ معکوس به دنبال دارد و حتی امکان دارد موجب کاهشعملکرد و کارایی آنها در رقابت‌ها شود.



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 2:22 | نویسنده : hfp

برای دسترسی به آزمایشگاه آنلاین فیزیولوژی ورزشی به آدرس زیر مراجعه فرمایید

http://www.myfitroad.com/tools/labs/Myfitroad.htm

 



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 2:16 | نویسنده : hfp

http://www.myfitroad.com/workouts/4/Others_files/image002.jpg

 

یکی از دغدغه های بسیاری از افراد از زن و مرد گرفته تا ورزشکار و غیر ورزشکار ضعف در عضلات ران و خستگی در هنگام فعالیتهایی معمولی همچون راه رفتن میباشد. امروز قصد دارینم تا تمرینی برای رفع این ایراد برای شما توصیه و تشریح نمائیم. تمریناتی که به عنوان تقویت کننده چهار سر ران یا به عبارتی عضلات قدام ران میباشند از خانواده تمرینات اسکات بوده و با یا بدون وزنه قابل اجرا میشوند

 

امروز سه تمرین برای تقویت عضلات چهار سر ران را توصیه میکنیم:

1- اسکات با توپ سوئیسی

این تمرین در وضعیتی اجرا میشود که یک توپ سوئیسی را بین پشت و دیوار قرار داده و با فشار عضلات پشت مانع از افتادن آن خواهید شد. بدن در وضعیتی قرار بگیرد که مشابه وضعیت نشسته بر روی صندلی میباشد. در این وضعیت توپ در بالاترین بخش خود خواهد بود. به آرامی به حالت ایستاده قرار گیرید و در این وضعیت بدن شما بهتر است در یک وضعیت مایل به دیوار باشد و توپ با حرکت ایستادن شما به سمت پایین پشت شما حرکت میکند. این تمرین باعث تقویت عضلات تنه و بخصوص عضلات چهارسر ران میگردد. این تمرین به کلیه مردان و زنان توصیه میشود.

 

2- اسکات با دستگاه

در این تمرین که از سنتی ترین تمرینات برای تقویت عضلات ران است در یک وضعیت صاف زیر دستگاه قرار بگیرید. وزنه مناسبی را برای حرکت انتخاب نمائید. آرام تا حدی  به پایین حرکت کنید که زاویه زانو به کمتر از 90 درجه نرسد و یا زانو به سمت جلو نیاید. سپس به آرامی صاف بایستید. این تمرین علاوه بر عضلات چهار سر ران باعث تقویت عضلات سرینی (باسن) میگردد

 

3- اسکات با هالتر

این تمرین به مانند حرکت شماره دو میباشد با این تفاوت که به دلیل استفاده از هالتر به جای دستگاه ایمنی تمرین کاهش خواهد یافت و توصیه میکنیم افراد تازه کار در صورت نیاز به اجرای این تمرین از وزنه های سبک برای اجرا استفاده نمایند.

 

توضیح: عضلات چهار سر ران عضلاتی میباشند که در بخش جلوی ران قرار داشته و از عضلات قدرتمند بدن به شمار می روند. این عضلات با انقباض خود قادر به صاف کردن زانو میشوند. تقویت این عضلات باعث بهبود فعالیتهای مختلف ورزشی و تناسب اندام میگردد.

 

امید است که این مقاله برای شما مفید بوده باشد

منبع: مجله علوم ورزشی



تاريخ : پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 1:33 | نویسنده : hfp

1- حمله سازماندهی شده همراه با تعداد

 پاس های زیاد: در این شیوه طراحی حمله ،قدرت حفظ توپ و

 مهارت در کنترل توپ و حفظ خونسردی نقش بسزایی را در بازی فوتبال ایفا

 می کند. بازیکنان در این شیوه می بایست به راحتی توپ را از دست ندهند

 و پاس هایی را ارسال کنند که صد در صد باشد و تیم را دچار مشکل نکند.

 گاهی تعدادی از این نوع پاس ها بیشتر در عرض زمین ارسال میشود که

 تیم حریف را مجبور میکند با ارسال هر پاس نسبت به وضعیت توپ، جاگیری

 کنند و شیفت خود را تغییر دهند. در همین حین که تعداد پاس های متوالی

 زیادتر می شود تیم مقابل را از نظر روحی به هم می ریزد و در نتیجه آنها را

 مجبور به اشتباه در جاگیری می کند و در نهایت فضایی را در عمق به تیم

 صاحب توپ می دهد و تیم صاحب توپ با ارسال یک پاس مطمئن در عمق

 شانس گلزنی را ایجاد میکند.

2- حمله سریع : در این شیوه طراحی حمله زمانی که حریف در

 زمین خودش اقدام به حفظ توپ می کند به سرعت و با پوشش مناسب

 آنها را تحت فشار قرار داده تا مالکیت توپ را در زمین خودشان از دست

 دهند و بعد از تصاحپ توپ بدون ارسال پاس یا در نهایت با یک پاس رو به

 جلو می توان فرصت گلزنی ایجاد کرد.تیم بارسلونا بیشتر از این شیوه

 طراحی حمله استفاده میکند البته این شیوه حمله کردن به دلیل اینکه

 بازیکنان انرژی زیادی را باید مصرف کنند فقط در لحظاتی از بازی و به

 تشخیص کادر فنی قابل اجرا می باشد.

3- ضدحمله : در این شیوه طراحی حمله ، به حریف اجازه داده

 می شود تا در یک سوم میانی زمین پیشروی نماید و حفظ توپ را انجام

 دهد به محض اینکه وارد زمین حریف شد با تحت فشار قرار دادن بازیکن

 صاحب توپ و پوشش مناسب و به موقع ضمن تصاحب  مالکیت توپ ، تیم

 صاحب توپ اقدام به ضدحمله میکند. این نکته مهم است که وقتی به

 حریف اجازه داده می شود تا با حفظ توپ به زمین حریف پیشروی نماید

 بازیکنان تیم مدافع باید طوری بین توپ و دروازه خودی جاگیری نماید که

 کوچکترین فضای قابل استفاده به تیم حریف داده نشود.

در مورد کاربرد سه روش بالا قدرت ادراکی بازیکنان و قدرت بازیخوانی

 بازیکنان و هماهنگی در رفتارهای مختلف و موقعیت های انتقال در هرچه

 بهتر اجرا شدن طراحی حمله کمک شایانی میکند.

فاصله نزدیک به هم در ارسال پاس در زمان مالکیت توپ و دریافت پاس و

 انتخاب زوایای مناسب در ارسال و دریافت پاس و نوع پاس در بالا رفتن

 کیفیت حمله نقش بسزایی دارد.

یکی از مزایای فوتبال ترکیبی و نزدیک به هم این است که در زمان بازپس

 گیری توپ از حریف با یک سرعت عمل مناسب و بدون تعلل و تحت

 فشارقراردادن حریف  می توان در همان نقطه ای که توپ لو رفته دوباره توپ

 را تصاحب نمود. همچنین زمانی که فوتبال نزدیک به هم ارائه می دهیم به

 محض لو رفتن توپ با تحت فشار قرار دادن حریف ، به تیم مقابل اجازه نمی

 دهیم تا با نقطه ای دور بازی کند و به علت اینکه تحت فشار قرار دارد و

 سرش رو به پایین است او را مجبور به بازی نزدیک میکنیم و به این ترتیب

 از ضدحمله ناگهانی حریف جلوگیری می شود.



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 17:15 | نویسنده : hfp

هدف تمرین :
دقت ، همکاری ، تمرین حرکات ترکیبی و دریبل

سازماندهی :
تمرین در پنج نقطه که متشکل شده از سه کنز و دو نیزه میباشد . در این تمرین بازیکنان مواضع خود را به صورت مداوم و به ترتیب حروف لاتین همانند شکل دنبال میکنند . تمرین از هر دو طرف انجام میشود . محل بازیکنان در موقعیتهای B و C به عنوان پخش کننده تقسیم میشود .


شرح :
این تمرین از نقطه – آغاز میشود . نوبت شروع تمرین از هر دو طرف از سمت – میباشد . مراقب باشید توپهای اضافی وارد تمرین نشود . آغاز نوبت هر بازیکن در زمان مناسب  باشد .

راه اندازی سیکل تمرین

12 چهار فرم از تمرينات تركيبي كنترل ، پاس و حركت

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 16:32 | نویسنده : hfp

اهداف تمرین:
1)    آموزش در چگونگی دفاع در خطوط کناری
2)    رهبری مدافع بیرونی در مقابله با حملات کناری
3)    سن: ۱۴- بزرگسال
4)    تعداد بازیکن: ۱۴
5)    سختی: متوسط/سخت
6)    محدوده/زمان: نیمه زمین/ ۲۵ دقیقه
تصویر شماره ۱ – توپ زیر پای بازیکن گوش(بال) قرار دارد ( تحت فشار کامل)

 

1 وظايف مدافع كناري و تمرينات مربوط به جناحين



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 16:19 | نویسنده : hfp

دانلود فایل pdf از طریق آدرس زیر:

  http://dl.press90.com/Book/Physiological%20-%20By%20Said%20Abdi%20%5Bwww.press90.com%5D.pdf

منبع : press90.com



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 14:28 | نویسنده : hfp

 

هدف اصلی از این تمرین بازی ترکیبی یک - دو  ، می باشد

در ضمن در این تمرین بازیکنان می توانند برروی بازی تک ضرب و دادن پاس های کوتاه و بلند کار کنند



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:52 | نویسنده : hfp
سید جلال حسینی - چرا فوتبالیست‌های ایرانی در نیم فصل دوم کم می‌آورند؟
 

دکتر مرتضی بهرامی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علت کاهش آمادگی جسمانی یا در اصطلاح کم آوردن بازیکنان فوتبال در نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران خاطرنشان کرد: بیشتر تیم‌ها قبل از آغاز فصل برنامه‌های بدنسازی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و آمادگی بازیکنان خود را به یک سطح نسبتا قابل قبول می‌رسانند اما معمولا به حفظ این آمادگی در ادامه بازی‌ها بی‌توجه هستند و انجام کارهای بدنسازی پایه را از دستور کار خود خارج می‌کنند.

 
 


رییس بخش فیزیولوژی ورزش آکادمی ملی المپیک با بیان اینکه حفظ فاکتورهای آمادگی جسمانی مانند قدرت و استقامت قلبی و عروقی باید در طول مسابقه‌ها در دستور کار مربیان قرار گیرد اظهار کرد: تمرین‌های بدنسازی مربوط به قدرت و استقامت قلبی و عروقی به عنوان پایه دیگر آمادگی‌ها به حساب می‌آیند اما متاسفانه بیشتر مربیان فقط در ابتدای فصل تمرین‌های بدنسازی پایه را در دستور کار قرار می‌دهند و در طول فصل حفظ تمرین‌های تخصصی مربوط به بحث‌های تاکتیکی را تجویز می‌کنند در صورتی که اگر بازیکنان بهترین تمرین سرعت را انجام دهند اما پایه مناسب قدرتی و توان آن را نداشته باشند نمی‌توانند سرعت قابل قبولی کسب کنند و آن را در زمین مسابقه به مرحله نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: بازیکن تراز اولی مانند کریستیانو رونالدو تنها در یک جلسه تمرینی خود در مجموع 23 تن وزنه می‌زند تا بتواند قدرت اولیه خود را حفظ کند و سپس به کارهای سرعت تخصی می‌پردازد و به همین جهت است که می‌تواند به خوبی سرعت بالایی داشته باشد و از قدرت بدنی مطلوبی برخوردار باشد چرا که پایه استقامتی و قدرتی خوبی دارد.

بهرامی نژاد در پایان گفت: نباید همه تمرین‌ها در فوتبال بر اساس برنامه‌های تخصصی باشد و تمرین‌های پایه مورد فراموشی قرار گیرد و مهم‌ترین علت کم آوردن بازیکنان در نیم فصل دوم رقابت‌ها همین نکته است و باعث می‌شود به مرور دچار افت بدنی شوند. لازم است مربیان لیگ نسبت به برگزاری تمرین‌های بدنسازی پایه حتی‌المقدور یک جلسه در هفته اقدام کنند.



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:46 | نویسنده : hfp



با ظهور تاکتیک در اوایل سال 1990 , موقعی بود که بازیکنان دیگر با توجه به اجازه سرمربی روانه میدان میشدند و ازادانه بازی میکردند .

ما دیدیم که فوتبال مدرن توام و برگرفته از یک سری تاکتیکهای ضربه زن به حریف و با تحقیقات دقیق به لطف اپوزیسیون بر پیشرفت در اشنایی با اصول فنی فوتبال مثمره ثمر واقع شد . در طول بیش از 2 دهه پیش برای انجام یک مسابقه سنجیده و بر اساس یک سری از معیار ها همیشه نگرانی های زیادی وجود داشت که سرمربی تیمش را بر اساس یک سری معیار خاص روانه میدان کند تا اینکه بازیکنان در زمین ازادانه بازی کنند چیزی که امروزه به ندرت ما شاهد ان میباشیم .

موقعی که شما به جای ارسن ونگر یا الکس فرگوسن از مربیانی همچون پپ گواردیولا . رفائل بنیتز . انتونیو کونته یا مارچلو بیلسا صحبت میکنید , شما میتوانید تشخیص دهید که تیم هایشان یک بازی تکنیکی را برای بدست اوردن نتیجه انجام میداد که ممکن بود در اخر هم خیلیم چشم نواز نباشد اما این عملکرد برای تیم و بدست اوردن نتیجه در اخر رقابتها که هدف اصلی بدست اوردن قهرمانیست ثمره میداد .

خب در این مطلب تصمیم گرفته شده که به یک سری از تاکتیکهای جالب توجه که در حال حاظر هم در دنیای فوتبال دیده میشود بپردازیم .



» استرالیا در جام جهانی 2006 از ارایش 1-6-3 استفاده کرد «



واقعا تاسف انگیز بود که این تیم فقط با 1 پنالتی بحث بر انگیزی که در بازیش در برابر ایتالیا گرفته شد از مسابقات کنار رفت . ساکروس با نوعی از یک فوتبال بسته در برابر تیم های ان دوره بازی کرد و در برابر انها قرار گرفت . انها متوجه شدند که باید از این تاکتیک مفید در مسابقات استفاده کنند هرچند که خوشبختانه شاهد ان نبودیم که استرالیا در طول تورنمنت و در کل 90 دقیقه بازی فوتبال بسته ای رو بازی کند ( از قبیل ارایش و ترکیب یونانیا در سال 2004 که دفاع انها بعدا به عنوان دفاع فولادی لقب گرفت ). اما چیزی که کاملا در این تیم مشهود و همیشگی و هیچ تغیری
در طول مسابقه نداشت دفاع 3 نفره و مهاجم تک نفره بود . خب پس این بدان معناست که سرمربی استرالیا گاس هیدینگ با تمام تیز هوشی تاکتیکیش با 2 ترکیب متناوب 1-3-3-3 یا موثرا 1-6-3 بازی میکرد .

2 بازیکن در جناحین دفاعی و همچنین هافبک دفاعیش نقش موثر و قابل قبولی در رقابت ها برای انتقال از دفاع به حمله داشتند .

همچنین انها قادر به انجام بازی از خود بودند که مبتنی بر در اختیار داشتن مالکیت بازی و توپو میدان بود . در نهایت تیم هیدینگ علرغم شایستگی و اجرای قابل قبولی که از خود در جام جهانی 2006 نشان داد در دور 8 / 1 نهایی مغلوب 1 پنالتی بحث بر انگیز شد و از دور مسابقات کنار رفت .


» مارچلو بیلسا از ارایش 3-1-3-3 در شیلی و اتلتیکو بیلبائو استفاده کرد «



اگر شما همیشه از من بپرسین که تمایل داری چه ارایش حمله ای رو در جام جهانی بعدی ببینی , میگم که یکم دقت به ارایش مارچلو بیلسا در تیم ملی شیلی در جام جهانی قبل داشته باشین . بیلسا در جام جهانی قبل از ترکیب 3-1-3-3 استفاده کرد که شاید بازی تیمش یکی از تکنیکی ترین و تماشاگر پسند ترین تیم های ان دوره بود و الحق و الانصاف فوتبال جذاب ی رو از خود ارائه دادند . بیلسا 1 سال بعد از جام جهانی به اتلتیکو بیلبائو پیوست و هنوز هم سرمربی این تیم میباشد . او همان ایده ای که در شیلی داشت را در همین تیم هم تقریبا پیاده کرد .
یک ارایش بسیار حمله ای که تحت تاثیر پرسینگ بر روی مدافعان حریف در زمین خودشان و در نهایت یک روش مستقیم حمله ای به انان قرار داشت .

هرچند که نمیتوان انکار کرد که این ارایش بسیار خطرناکی است چون استفاده از این ارایش تا حدودی میزان حفاضت از دروازه خودی را پایین میاورد .
به هر حال قطعا به یاد دارید که چه اتفاقاتی در بازی اتلتیکو بیلبائو و منچستر یونایتد در اولد ترافورد افتاد .


» ارایش موثر 1-2-3-4 «

با نگاهی به بازی تیم های ایتالیای متوجه میشویم که معمولا بیشتر از این ارایش در تورنمنت های بیت المللی استفاده میکنند .

بازی با 1 هافبک دفاعی و 2 بازیکن در جناحین برای کمک به مهاجم تک در حمله ایده اصلی این ترکیب و ارایش سیستمی میباشد .

دفاع در این ارایش و خصوصا جناحین دفاعی در این سیستم در اولویت میباشند که برای مقابله و ضربه زدن به تیم حریف معمولا بیشتر مربیان بدون تغیر انها را به حالت صفی و یا خطی قرار میدهند .

 



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:40 | نویسنده : hfp

يک ضد حمله هنگامی رخ می دهد که حريف بازيکنانش را به سمت جلو برده اما در همين هنگام توپ را از دست مي دهد.در ضد حمله تيمی توپ بايستی به سرعت انتقال يابد و بازی مستقيم برای به دست آوردن تعداد بيشتر و بدست آوردن فرصت شوت زنی انجام گردد.                

اصل اوليه در ضد حمله اينست که توپ به صورت مطمئن به سمت جلو باسرعت بالا حرکت نموده و حتی يک لحظه نيز متوقف نگردد. تاکيد می گردد که توپ نبايستی در حرکت رو به جلو متوقف گردد.                           

به وسيله پاس رو به جلو و دويدن با توپ در بالاترين سرعت حريف مغلوب گرديده و قادر نخواهد بود که جهت پوشش به دفاع کمک نمايد.                               

دومين اصل در ضد حمله انتقال است (از دفاع به حمله) داشتن نفرات بيشتر در حمله و سرعت دادن به حمله و حرکت بدون توقف رو به جلو سمت دروازه حريف با عث می گردد تعداد مدافعين حريف در مقابل توپ کاهش يابد.(برتری عددی)                      

پاسها بايستی مستقيم رو به جلو و حتي الامکان به بازيکنی که بهترين موقعيت را نسبت به دروازه حريف دارد باشد.                                         

هنگامي که مهاجم شما با توپ است و مهاجم حامی به نزديکی مدافع آخرميرسد آخرين پاس بايستی پشت سر آخرين مدافع تيم حريف باشد                                                        

در تمام مدت ضد حمله نبايستی پاسها به کناره های زمين داده شود زيرا اين کار به حريف اجازه پوشش مدافعين را داده و در واقع حمله از کناره ها ضد حمله را از بين می برد                     

بازيکن نبايستی در دادن پاس رو به جلو تعلل نمايد زيرا اين کار باعث از بين رفتن ضد حمله ميشود

مدافع آخر بيشتر از مهاجمی می ترسد که با سرعت و بدون توقف تو پ را به سمت دروازه حرکت می دهد. او مي ترسد به تنهايی اقدام به درگيری نمايد و زیرا از اشتباه کردن هراس دارد.قرار گرفتن و رفتن به سمت مدافع در اين وضعيت بدون توقف لازمه موفقيت در ضد حمله است. (بايستی مستقيما به سمت مدافع حريف حرکت نمايد.                                

هنگام روبرو شدن با مدافع در يک سوم پايانی , مهاجم با توپ بايستی سعی نمايد که فرصت شوت را به وجود آورد . پا فشاری در اينکار نتيجه خوبی را در برخواهد داشت. در تمرين مهاجم شما ممکن است از 10 توپ به دست آمده 7 توپ را از دست دهد و سه فرصت شوت به دست آورد و يکي را تبديل به گل نمايد . در مسابقه واقعي    شما بايد بارضايت 7 توپ را ازدست دهيد تا يک گل بدست آوريد                                                   

هنگاميکه مهاجم دوم قابل دسترسي است , مهاجم اول بايد به سمت مدافع آخر تيم حريف حرکت نمايد و او را فلج نمايد. هنگاميکه مدافع حريف نزديک شده و آماده تکل کردن ميگردد مهاجم اول بايستی توپ را در فضای پشت مدافع برای مهاجم دوم جهت گلزني ارسال نمايد.

توپ بدرستی دفع شده و به مهاجم رسيده اما او نمي تواند ضد حمله را به دلايل زير شروع کند:

هافبک شما توپ را به گوشه ها و کنار خط پاس ميدهد اين يک انتخاب عالی برای بازی سانتر و حمله از جناحين است اما ضد حمله محسوب نميشود.

زمانيکه بازيکن نزديک به ميانه زمين توپ را برای چند لحظه قبل از بازی رو به جلو و پاس به ديگر مهاجم جلوتر از خود در تسلط خود نگه میدارد.(در حقيِقت توپ را با تاخير پاس ميدهد)                                                                                          

پوشش حريف به دليل توقف حرکت توپ در هنگام حرکت رو به جلو.

در يک سوم حمله,مهاجم اول (با توپ) مستقيم به سمت مدافع آخرنمی دود ,و به آهستگی به جهت دور از دروازه هدايت می شود.                                                                

 

هنگاميکه هم مهاجم صاحب توپ و هم مهاجم دوم به سمت مدافع آخر د ر يک سوم حمله حرکت مي کنند مهاجم اول توپ را در نزديکی پاهای مدافع آخر به مهاجم دوم پاس می دهد به جای اينکه توپ را به پشت مدافع بفرستد.مدافع آخر به راحتی دو مهاجم شما را وادار می کند در خارج از محوطه جريمه به يکديگر پاس داده و فرصت شوت زدن را نيز از آنها سلب می کند.



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:30 | نویسنده : hfp



img/daneshnameh_up/5/5c/680663431.jpg

تکل حرکتی است که یک بازیکن در فوتبال و یا حتی در بعضی مواقع دروازه بان ها برای ممانعت از پیشروی حریف اقدام به انجام این کار میکنند . اگر بازیکنی در تکل زدن مهارت نداشته باشد علاوه بر این که به طرف مقابل ضربه زده و آسیب وارد می کند بلکه با دریافت کارت (زرد یا قرمز) ادامه بازی را برای خود و تیمش سخت تر می کند . جریمه بعضی از تکل ها کارت زرد و بعضی دیگر کارت قرمز است البته در صورتی که تکل زن به جای توپ بازیکن حریف را مورد اصابت قرار دهد . اگر بازیکن توپ را بزند تکل او کاملا درست است و حتی مانع از پیشروی حریف می شود که بسیار مفید است .

توجه داشته باشید که انجام تکل یکی از خطرناک ترین حرکات تکنیکی است.
اگر به این حرکت کاملا تسلط ندارید ، از انجام آن خودداری کنید ، زیرا احتمالا
حریف را شدیدا مصدوم خواهید کرد. در یک فوتبالیست با استفاده از شیوه های مجاز همواره می تواند اقدام به تکل کند . بازیکن خواه در منطقه دفاع ، خواه در منطقه حمله به طور یکسان می تواند از تکل استفاده کند ( این حرکت نسبت به منطقه بازی تغییر نمی کند ) ، و برای انجام آن اهداف کاملا متفاوت می تواند وجود داشته باشد . یک تکل در منطقه دفاع می تواند فعالیت زیاد حریف را خنثی کرده و شروعی برای ضد حمله شود . استفاده از انواع تکل و جا افتادن آن در بازی ، حریف را تحت تاثیر قرار می دهد.
شیوه تکل مناسب با موقعیت حریف فرق می کند ( از پهلو یا از مقابل) .


تکل از مقابل با استفاده از درون پا
بازیکن پای خود را به طرف توپ جلو می برد ، و برجستگیاستخوان مچ پا را به وسط توپهدایت می کند . دست ها و زانو را نباید زیاد جلو ببرید . تکل از مقابل با استفاده از درون پا تنها حرکت توپ را متوقف می کند ، نه حرکت حریف را.

تکل از مقابل با استفاده از کف پا
بازیکن کف پای خود را متناسب با زمین به طور مورب جلو برده ، نوک پا را به سمت بالا قرار می دهد و پای خود را به وسط توپ هدایت می کند . این نوع تکل مانع حرکت توپ شده و حرکت حریف را نیز متوقف می کند . زانوی خود را زیاد جلو نبرید ، ضمنا نگذارید کف پا یا نوک پا از بالای توپ عبور کند . کلیه این توصیه ها شما را از صدمه رساندن به حریف باز می دارد.

تکل لغزشی از مقابل


مدافع با جلو انداختن خود به صورت افقی و در سطح زمین ، پای خود را به طرف توپ ( تنها توپ ) پرتاب می کند ، این در حالی است که او خود را از عقب به زمین می اندازد و دست ها را نیز با خود پائین می آورد .
این حرکت تنها زمانی انجام می گیرد که توپ با پای حریف تماس نداشته باشد. نزدیک
دروازه خود از این تکل استفاده نکنید ، زیرا اگر به وسیله یار خود پوشش داده نشوید ، بازیکن تکل شونده با دریبل یا فریب دادن ، شما را تسلیم کرده و این تکل بی حاصل برای تیم شما خطر آفرین می شود.


تکل از پهلو
تکل از پهلو با استفاده از درون پا

خود را به بازیکن صاحب توپ برسانید . با حرکتی سریع و به وسیله پا ( پایی که به حریف نزدیک تر است ) و در حالی که دست ها را از بدن دور می کنید روی پای خود بچرخید . قسمت درونی مچ پا را مقابل توپ قرار دهید و مانع حرکت توپ و حریف شوید .
این تکل از دو طرف انجام می گیرد :


تکل از پهلو با استفاده از نوک

این حرکت شبیه نوع قبل است ، با این تفاوت که با نوک پا انجام می گیرد .

تکل از پهلو با استفاده از بیرون پا

از پایی استفاده کنید که به حریف نزدیک تر است . برجستگی بیرون مچ پا را جلو ببرید تا مانع حرکت حریف شده و او را متوقف کنید . همانند دیگر تکل ها ، تنها مانع حرکت توپ شوید ، نه حریف .
تکل توپ از پشت حریف ممنوع است ، زیرا بازیکنی که از جلو یا از پهلو تکل می شود فرصت مقابله با آن را خواهد داشت ، اما چنان چه تکل از عقب انجام بگیرد، حریف تکل شما را احساس نمی کند و بنابراین خطر
آسیب دیدگی به وجود می آید . تکل با دو پا از جلو نیز اشتباهی بزرگ و ممنوع است .



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:27 | نویسنده : hfp



img/daneshnameh_up/e/ea/zidane_trifft_ap.jpg

شوت (shoot)

شوت نتیجه ی ضربه است و در این مبارزه از راه دور ، شوت زن و دروازه بان شرکت دارند . قبل از انجام شوت ضرورتا چند عامل را باید مورد توجه قرار دهیم :

دستورالعمل یک شوت مطلوب


ویژگی های لازم یک شوت به شرح زیر است :

مهارت در شلیک به درون دروازه از محل مورد نظر ، قدرت در بازی با هر دو پا و با سر ، داشتن سرعت برای تصاحب زودتر توپ ، انعطاف بدنی لازم برای بازی با سر ، تصمیم گیری ، جسارت در مواجهه با خطر ، خونسردی و عدم اضطراب در مقابله با حریف ، عکس العمل به موقع جهت انجام حرکت صحیح و بالاخره اعتماد به نفس . انجام یک شوت حرکتی بی حساب و بدون قصد نیست . مهاجمین معمولا شوت می زنند بدون این که شوت آن ها خطری جدی ایجاد کند .
شوت انتخابی است که برای یک لحظه کار جمعی تیم را متوقف می کند .
پیشرفت
فوتبال متاسفانه فراوانی شوت ها را کاهش داده است . اصولا فوتبالیست خوب ، شوت زنی خوب است که گاهی از مناطق نا مناسب نیز می تواند شوت بزند.
شوتی که از فاصله دور یا از
زاویه زمین شلیک شود ، ضریب موفقیتش کاهش می یابد . متناسب با جا گیری خود در زمین و به نسبت فضای آزادی که دارید به شوت خو د مسلط باشید و به سختی و خطرناک بودن آن توجه کنید .


مناطق و زوایای شوت( corner shoot)


اگر از فاصله بیش از 25 متر اقدام به شوت کنید ، در واقع خود را به مخاطره انداخته اید . توجه داشته باشید که این اقدام مخاطره آمیز مزیتی هم دارد و آن اصل غافلگیری است . هر قدر از دروازه دور هستید ، به همان نسبت قدرت شوت شما باید افزایش یابد . از فاصله بیش از 25 متر ، شما باید بیشتر از قدرت خود بهره بگیرید تا دقت خود . از این فاصله ، دروازه بان فرصت بیشتری برای آماده شدن خواهد داشت تا به طور موثر مانع گل شدن توپ شود . حرکت تهاجمی تیم را با اقدام به شوت بسیار دور خراب نکنید ، مگر اینکه شوت شما بسیار قدرتمند باشد ( یا لااقل بالاتر از حد متوسط باشد) .
همان قدر که در انجام شوت ارزیابی فاصله مهم است ، به همان نسبت شناخت کامل
مناطق شوت نیز اهمیت دارد . چنان چه در وسط زمین یا دور از آن قرار دارید ، خطر شوت شما کمابیش بستگی به نحوه شلیک ، دقت و قدرت دارد.

سه منطقه برای شوت


برای شوت سه منطقه وجود دارد که شلیک از این مناطق کم و بیش توصیه می شود :

منطقه موثر
در این منطقه ، شوت باید به بهترین وجه انجام شود . بازیکن باید از دقت و قدرت خود استفاده کند . کار تهاجمی تیم ها در این منطقه بر این اساس است که حتی الامکان خود را از یار گیری حریف آزاد کنند . در درجه اول ، فاصله میان دروازه بان و شوت زن است که به محض اقدام به شوت خطر ایجاد می کند .

منطقه مناسب
در این منطقه ، هنگامی که دفاع متزلزل است یا دروازه بان بد جا گیری کرده باشد ، اقدام به شوت ناگهانی کنید . اگر در منطقه موثر تراکم بازیکن وجود دارد ، منطقه مناسب به صورت خطرناک ترین منطقه شلیک در می آید ، زیرا به منطقه موثر بسیار نزدیک است .

منطقه نامناسب
در این منطقه زاویه شوت محدود است . بازیکن باید بسیار تکنیکی باشد که با مهارت خود بتواند نا برابری میان وضعیت خود و دروازه را جبران کند.

نتیجه:

در منطقه موثر مدافعین آزادی عمل مهاجمان را به حداقل می رسانند و آن ها را مجبور می کنند که در جای دیگری بازی کنند . در این منطقه ، مهاجمان مرتبا باید در حال حرکت باشند تا بتوانند خود را در بهترین موقعیت قرار دهند.
در منطقه موثر ، به منظور رهائی از یار گیری حریف هافبک های میانی زمین با
پیشروی خود جای مهاجمین را گرفته ، یا مدافعین از گوش های زمین این منطقه را دور می زنند . در این میان نقش بازیکنی که صاحب توپ است اهمیت دارد ، زیرا توجه دفاع را به خود جلب می کند .


قانون مناطق و زوایا


شوت ، آخرین حرکت فوتبال است . حرکاتی که قبل از شوت انجام می گیرند جهت مهیا کردن آن می باشند . چند سالی است که شوت در زمین غیر انحصاری شده است.
امروزه همه بازیکنان متناسب با موقعیت بازی باید شوت بزنند ( در منطقه موثر یا مناسب ) . در این لحظه مدافع ،
هافبک و مهاجم تنها حریفان دروازه بان هستند . فراوانی شوت غالبا نمایانگر برتری زمینی ، تکنیکی و تاکتیکی یک تیم است .



تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:44 | نویسنده : hfp

باید به یاد داشته باشیم تا خط هجومی قوی نداشته باشیم در گل زنی موفق نیستیم و تا خط دفاعی محکمی نداشته باشیم در جلوگیری از گل خوردن موفق نیستیم . اما با توجه به این که خط میانی در گل زدن نقش به سزایی دارد و در دفاع کردن نقش کلیدی ایفا می کند در واقع تلفیقی از دو خط هجومی و دفاعی است.

شاید بعضی از افراد موافق این قضیه نباشند. یعنی افزایش بازیکنان در خط میانی و اهمیت آن را با مثالی نقض می کنند . یکی از این مثال ها آرایش تیمی 3-4-3 و 3-3-4 است که افزایش تعداد مهاجمین و کاهش هافبک ها ، حتی گاهی کاهش مدافعین است . در پاسخ به این افراد می گوییم شما فاصله آخرین مدافع و اولین مهاجم را نگاه کنیدو این زمین را به قسمت هجومی و میانی و دفاعی تقسیم کنید . خواهید دید که باز هم تجمع بازیکنان در میانی فرضی بیشتر است زیرا وقتی که تیم هاباآرایشهای هجومی نظیر تیمهای مانند بارسلونا اجرا می شود .
دوبازیکن مهاجم در کناره ها کمی به عقب آمده و به بازیکنان خط میانی کمک می کنند و در واقع تعداد بازیکنان در میانی فرضی بیشتر است . اما گاهی اتفاق دیگری می افتد و بازیکنان خط دفاعی به خط وسط زمین آمده و 3 مهاجم به جای اینکه به عقب بیایند روی یک خط آفساید در لبه های محوطه جریمه قرار می گیرند تا فاصله مهاجمین تا مدافعین تیم کمتر از 30 متر باشد . در این جاست دوحالت پیش می آید یا مدافعین
کناری کاملا به خط میانی اضافه می شوند و یا مدافعین وسط در کار بازی سازی شرکت می کند که عملا باز هم حداقل تعداد هافبک ها به 5 بازیکن می رسد .
پس می توان گفت اگر کلیه بازیکنان در یک سطح باشند و در خطوط مختلف بازیکنان هم ترازی داشته باشیم خط میانی مهم ترین خط است .
 
2 -  خط دفاعی دفاع 4 نفره خطی یکی ازبهترین وپرکاربردترین شیوه هاست. چند ویژگی این نوع دفاع کردن ذکر شده است .
الف . حضور دو بازیکن در مرکز دفاع و تمرکز دفاعی بیشتر
ب . با توجه به قرار گرفتن روی یک خط دو مدافع مرکزی احتمال پر کردن آفساید کمتر است .
ج . در توپ های ارسالی کمتر مدافعین جا می مانند زیرا سریعتر شیفت را انجام می دهند .
د . بازسازی در دفاع آسان تر است .
ح . حضور دو مدافع کنار در حمله ( این عامل یکی از سه ویژگی مهم بازی های جام جهانی 2010 اعلام شده )

درخط میانی : تیم هایی که با 4 یا 5 بازیکن در خط میانی بازی می کنند احتمال موفقیت بیشتری دارند . زیرا در بازی سازی ، گل زدن و حتی دفاع کردن بسیار تأثیر گذار است . ( درباره ی سیستم های 3-4-3 و 3-3-4 توضیح دادیم . )

در خط هجومی : نمی توان به یک جمع بندی رسید ولی تیم هایی که بایک تک مهاجم و بدون حامی کار می کنند احتمال موفقیت کمتری دارند . پس بازی کردن با 2 مهاجم نسبتا ثابت یا یک مهاجم ثابت و یک مهاجم کاذب و یا 3 مهاجم احتمال گل زدن را بیشتر میکند .
3 - به نظر می رسد با توجه به وسعت زمین فوتبال آرایش 4 خطه پراکندگی تیم را بیشتر کرده و احتمال گرفتن توپ ازحریف در هنگام در اختیار نداشتن توپ بیشتر است .

4 - سیستم چرخه ای در هنگام حمله موجب آشفته شدن مدافعین حریف می شود ولی باید با ابزار مناسب و با هماهنگی بازیکنان انجام شود .

5 - در این مورد می توان بحث های زیادی انجام داد اما درباره ی دو آرایش بسیار مهم بحث می کنیم .

آرایش 3 – 3 -4 : این آرایش در دفاع می تواند به 1 – 3 – 2 – 4 و 1 – 2 -3 – 4 و در حمله به 3 – 4 – 3 و حتی در تیمی مانند بارسلونا گاهی به 3 – 5 – 2 تبدیل می شود .
آرایش 3 – 4 –3:می تواند در حمله به 3 – 5 – 2 تغییر یابد .
در دفاع می تواند به 1 – 2 – 3 – 4 ، 1- 3 – 2 – 4 تغییر یابد .

با توجه به تعاریف بالا :
رابطه آرایش تیمی با روش بازی را توضیح می دهیم .
اگه ابزار کار را دارید و طراحی تمرین انجام دهید و می توانید برای بازی مستقیم از 2 – 4 – 4 استفاده کنید . زیرا دو مهاجم ثابت در مرکز دفاع حریف قرار دارند و احتیاجی به تجمع در خط هافبک نیست . باید سعی شود از بازیکنان فیزیکی در خط حمله استفاده نمود .

برای بازی غیر مستقیم .
اگر می خواهید تعداد پاس ها خیلی زیاد شود بهترین گزینه 1 – 5 – 4 است زیرا تجمع در خط میانی زیاد است و خیلی راحت در دفاع و حمله تغییر می کند .

اگر قصد دارید با باز کردن بازی در کناره ها حریف را باز کنید
.
از دو مهاجم در کنار خط ها استفاده نمایید . البته مدافعین وهافبک های کناری میبایست ازآن هاحمایت کنند.آرایش 3 – 3 – 4 و 3 – 4 – 3 ناب است .

اگر قصد دارید ارسال های دیرهنگام زیاد انجام دهید
.
2 – 4 – 4 و 2 – 5 -3 مناسب است . مزیت 2 – 4 – 4 به 2 – 5 – 3 حضور مدافعین کنار در حمله است .
اگر قصد حمله را دارید باید در هنگام فشار حریف درکنار خط ها از بازیکنان سرعتی و تکنیکی استفاده نماییم .



تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:44 | نویسنده : hfp

تکنیک

 

1ـ تسلط پیدا کردن بر دریبل ( هدایت توپ ؛ گول زدن حریف )

 

2ـ تسلط پیدا کردن بر ضربه های با هدف ( پاس ؛ سانتر ؛ شوت به دروازه و ضربه سر)

 

3- تسلط پیدا کردن بر کنترل توپ ( دریافت توپ و به کارگیری آن )

 

4- تسلط پیدا کردن بر رفتار دفاعی

 

 

 
 

تاکتیک

 

1ـ درک فکر بازی

 

2ـ نقش دادن مقرارت بازی در افکار تاکتیکی

 

3ـ امکانات عملی مختلف برای غلبه پیداکردن برموقعیت های مختلف بازی تشخیص وظایف مختلف و به انجام رساندن آنها

 

4ـ توانائی زیر نظر داشتن رفتار بازیکنان خودی و حریف و توانائی حدس زدن صحیح و نشان دادن عکس العمل مناسب

 

5ـ توانائی انجام کارهای انفرادی و گروهی و به انجام رساندن وظایف دفاعی و تهاجمی در چارچوب تاکتیکی



تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:38 | نویسنده : hfp

فوتبال دفاعي يا فوتبال تهاجمي؟

سال ها از روزهايي كه مي شد يكي از اينواژه ها را به تيمي نسبت داد گذشته است. ديگر فوتبال تدافعي يا تهاجمي وجودخارجي ندارد. فوتبال تركيبي از تهاجم و تدافع است. اينكه كدام يك نسبت بهديگري برتري داشته باشد به تفكر مربي برمي گردد. اينكه ابتدا حمله كند يادفاع و نبايد فراموش كرد تاكيد بر دفاع يا حمله به تنهايي تيم را نابود ميكند و اين تفكر سال هاست در فوتبال مدرن اجرا مي شود. بارسا با تملك توپبالاي 65درصد در هر ديدار بدون برنامه مناسب و متناسب در فاز تدافعي سقوطخواهد كرد مانند بارساي رايكارد در سال هاي آخر. روسيه گاس هيدينك در يورو 2008 تيمي بود با مالكيت پايين تر از 50 درصد با ساختار تدافعي و تاكيد بردفاع ولي بدون طراحي ضدحملات مناسب و متناسب منجر به سقوط مي شد. توضيحاتبالابراي درك صحيح اين موضوع است كه در فوتبال امروز، دفاع صرف يا تهاجمصرف معنا ندارد. مهم پيروزي و موفقيت است و به همين دليل با توجه به داشتههاي تيم و البته حريف بايد راه حلي يافت براي موفقيت و جواب اين سوال كهتيم خود را مبتني بر زماني سازماندهي كنيم كه توپ داريم يا مبتني بر زمانيكه توپ در اختيار حريف است؟ بنا بر جواب اين سوال است كه مربي تصميم ميگيرد از چه استراتژي يا تاكتيكي استفاده كند 

با نگاهی به مسابقات سالهای گذشته تیم های بزرگ به حقیقت موضوع بهتر پی می بریم

    آلمان – هلند
    
پيروزيآلمان را مي توان به دليل موفقيت اين تيم در فاز تدافعي دانست. هر دو تيمداراي لوزي تهاجمي قدرتمند و مهاجماني در سطح اول فوتبال دنيا هستند وليآنچه پيروز ديدار را مشخص كرد ساختار دفاعي دو تيم بود. نكته مهم عملكردموثرتر اشنايدر در برابر اوزيل بود. دريافت توپ بيشتر، پاس هاي ارسال شدهبالاتر و عملكرد موثر تر در جريان ديدار ولي پيروز ديدار آلمان بود. آن همدر حالي كه هافبك پست 10 هلند عملكرد موثرتري نسبت به اوزيل داشت يعنيموفقيت كليدي ترين پست سيستم 1-3-2-4 در تيم هلند نسبت به آلمان ولي نتيجهديدار به نفع آلمان بود. هلند 61 درصد مالك ديدار بود در حالي كه آلمان 9ضربه در چارچوب داشت و البته دو گل يعني 50 درصد ضربات در چارچوب بيشترنسبت به هلند. موفقيت آلمان به دليل هماهنگي برنامه دفاعي اين تيم بابرنامه تهاجمي بود. آلمان پيروز شد زيرا هافبك هاي مياني اين تيم فازمناسبي روي هافبك هاي مياني توليد كننده هلند ايجاد كردند. آلمان تا نيمهزمين خود عقب مي نشست و با حملات سريع و ضدحملات با برنامه به دروازه هلندحمله مي كرد و در برابر، ساختار تدافعي هلند عملكرد مناسبي نداشت.
    
    
انگليس – فرانسه
    
فرانسهبا مثلث تهاجمي قدرتمند و هافبك هايي كه مهارت حفظ توپ انفرادي بالاييدارند شانس بالاتري براي موفقيت از حريف خود داشت ولي نتيجه ديدار چيزديگري بود. 55 درصد از زمان ديدار در اختيار فرانسه بود و نكته اينكه آمارضربات به دروازه حريف، 19 به 3 به نفع فرانسه بود و آمار ضربات در چارچوب 15 به يك به نفع فرانسه ولي نتيجه نهايي ديدار: يك - يك. فرانسه مالك جريانبازي بود و ضربات پرتعدادي به سمت دروازه انگليس داشت ولي ساختار دفاعيانگليس موفق عمل كرد. ضربات فرانسه از خارج از باكس زده مي شد و خط دفاعفرانسه سعي داشت توپ را برابر خود نگه دارد و با اين فرمول، انگليس به يكامتياز از ديداري رسيد كه كمتر كسي برايش شانسي قائل بود. نكته مهم تناسببين ساختار دفاعي و تهاجمي دو تيم بود: فرانسه مالك توپ بود ولي براي زماناز دست دادن توپ، سعي داشت با پرس روي توپ و يارگيري نفر به نفر در زمينحريف مانع شكل گيري ضدحملات انگليس شود و در برابر انگليس با استقرارساختار دفاعي در نيمه زمين خودي سعي داشت مدافعان كناري فرانسه را به جلوبكشاند تا بتواند از فضاي پشت آنها صاحب موقعيت شود. برنامه تهاجمي فرانسهبدون نقشه هاي تدافعي و ساختار تدافعي انگليس بدون ضدحملات نمي توانست مفيدواقع شود.
    
    
دفاع مطلق؟
   
در سالهای گذشته حتي يونان هم با دفاعمطلق به قهرماني نرسيد، همان طور كه بارسا با فوتبال تهاجمي مطلق نتوانستقهرمان شود. چندین ماه از قهرماني چلسي با ساختار تدافعي قدرتمند اين تيمگذشته است و چه كسي است كه بتواند ادعا كند چلسي با دفاع مطلق موفق به حذفبارسا شده است در حالي كه در دو ديدار رفت و برگشت، چلسي دو برابر بارساگلزني كرده بود. دو گل برابر يك گل. يورو به عنوان نمايشگاه فوتبالمدرن دليل ديگري بر اين ادعا است كه فوتبال صرفا تهاجمي يا تدافعي پايانيافته است. هر تيم داراي اولويت در اجراي برنامه تدافعي يا تهاجمي است واين ارتباط و لينك مناسب بين اين دو برنامه است كه تيم موفق را مشخص ميكند.

 



تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:34 | نویسنده : hfp

نمونه ای از تمرینات تکنیکی در فوتبال

 
دریبل زدن مارپیچ
8 مانع را با فاصله 3 متری از هم در یك ردیف قرار دهید. از اولین مانع شروع كرده و به صورت مارپیچ و با آخرین سرعت ممكن از بین آنها عبور نمایید. سه دور كامل این كار را انجام داده و سپس به اندازهی زمان فعالیت، استراحت كنید. سپس همین كار را تكرار نمایید

ممانعت از تصاحب توپ
در محوطهای 15 در 25 متری و در مقابل بازیكنی دیگر تمرین جلوگیری از تصاحب توپ را انجام دهید. كار را با تصاحب توپ آغاز كنید و یار مقابل به عنوان مدافع بازی میكند، با مانورها و تغییر جهت و سرعت، توپ را دور از دسترس مدافع نگه دارید. 2 دقیقه کار و 2 دقیقه استراحت كنید و سپس كار را تكرار نمایید. 10 دور به عنوان مهاجم و 10 دور به عنوان مدافع كار كنید.

لطفا ادامه مطلب را بخوانید .....



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:29 | نویسنده : hfp

بازیکنان برتر نتایج را رقم می زدند

روزگاری در فوتبال نابغه‌هایی چون پوشکاش، جوزپه مه‌آتزا، پله و دیگو مارادونا یک تنه برای تیم‌هایشان افتخار آفریدند. این موضوع باعث شد تا در سال های بعد فکر در اختیار داشتن ستاره‌ها در تفکرات باشگاه‌ها به یکی از اصلی‌ترین موضوعات روز دنیای فوتبال تبدیل شود. بدون شک ایجاد چنین تفکری باعث شد تا باشگاه‌های خوش فکر، با تمرکز بر روی جوانان خود بتوانند ستاره هایی پر استعداد را روانه دنیای توپ گرد کنند. پس از آن حضور ستاره ها برای تیم ها مهم تر از قبل شد. با آغاز قرن بیست و یکم، بزرگانی چون زیدان، رونالدو، فیگو، نستا، بوفون و ... با رقم های نجومی بین باشگاه های بزرگ اروپا جابه جا شدند. برزیلی ها با صادرات ستاره های خوش تکنیک به دیگر کشورها توانستند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند. خرید بازیکن از امریکای جنوبی چنان شکل ویژه ای به خود گرفته که مدیران ورزشی باشگاه ها مرتبا با هواپیماهای خصوصی بین امریکای جنوبی و اروپا در رفت و آمد باشند. در هر صورت بزرگان فوتبال با ایجاد تفاوت در زمین بازی می توانستند نتیجه ها را تغییر دهند و معمولا قدرت فردی بازیکنان نقش بسازایی در به ثمر آمدن گل و یا جلوگیری از ورود توپ به دروازه داشت و تاکتیک ها تا به حد امروز توسعه یافته نبودند و همچنین توسط بازیکنان کاملا بدون نقص اجرا نمی شدند. .....



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, | 21:47 | نویسنده : hfp

نام : حسین

نام خانوادگي : فرهی

تاريخ تولد: 1361

محل تولد :شیراز

محل سکونت :شیراز

مدرك تحصيلي : لیسانس شیمی کاربردی

نام باشگاه فعلي: افشین پیروانی شیراز

مدرك مربيگري فعلي: مدرك مربيگري B آسيا

 

 

مدارك مربيگري:

 

1) مدارک مربیگری B, C, D کنفدراسیون فوتبال آسیا

 

2) دوره مربیگری ویژه آموزش در مدارس فوتبال و استعداد یابی

 

3) سطح 2 بدنسازی فوتبال آسیا

 

4) بدنسازی فوتبال پایه از آکادمی ملی فوتبال ایران

 

 

سوابق بازي فوتبال :

عضویت در تیم های نونهالان و نوجوانان برق شیراز

عضویت در منتخب آموزشگاه های فارس

عضویت در تیم فوتسال دانشگاه آزاد اسلامی  فیروزآباد

عضویت در تیم های بزرگسالان فوتسال شهید دوکوهکی در لیگ برتر استان فارس و تیم فوتبال افشین پیروانی شیراز در لیگ بزرگسالان شیراز

 

سوابق مربيگري فوتبال و مسئولیتهای فوتبالی :

 

 

v    سرپرست تيم فوتسال جوانان شهيد دو كوهكي شيراز در ليگ برتر جوانان استان فارس تابستان 1384 (مقام دوم)

 

v    مربي تيم هاي زير 12،11،10  سال مدرسه فوتبال وصال شيراز 1384

 

v    سرمربي تيم نو نهالان (زير 14 سال) وصال شيراز خرداد 1385  (نايب قهرماني شيراز)

 

v    مربي تيم هاي زير 10 و11 سال مدرسه فوتبال افشين پيرواني - تابستان 1385

 

v    سر مربي تيم نونهالان زير14 سال مدرسه فوتبال افشين پيرواني پاييز 1385 (نايب قهرمان شيراز)

 

v    سر مربي تيم نونهالان زير14 سال مدرسه فوتبال افشين پيرواني -  زمستان 1385 (قهرمان ليگ برتر استان فارس)

 

v    سر مربي تيم نونهالان زير14 سال مدرسه فوتبال افشين پيرواني -  زمستان 1385 (قهرمان منطقه جنوب كشور)

 

v    مربي تيم نوجوانان مدرسه فوتبال افشين پيرواني  - تابستان 1385 (نايب قهرمان شيراز)

 

v    انتخاب از سوي كميته آموزش مربيان استان فارس به عنوان ناظر بر عملكرد مربيان در مسابقات ليگ برتر نونهالان شيراز در سال 1386

 

v    سرمربي تيم نونهالان زير 14 سال باشگاه افشين پيرواني در مسابقات دسته دوم نونهالان كشور بهار1386

 

v    حضور در تيم بزرگسالان باشگاه افشين پيرواني به عنوان بازيكن مربي كه با تيم جوانان خود در اولين دوره مسابقات ليگ برتر بزرگسالان شيراز حضور يافت پاييز 1386 (قهرمان اولين دوره مسابقات ليگ برتر بزرگسالان شيراز)

 

v    سر مربي تيم زير 12 سال باشگاه افشين پيرواني نمايند ه استان فارس در مسابقات مدارس فوتبال كشور در استان كرمان زمستان1386-(مقام چهارم كشور در بين 37 تيم شركت كننده و انتخاب 4 بازيكن اين تيم جهت شركت در اردوي تيم ملي زير 13 سال ايران)

 

v    سرمربي رده هاي زير 13،12،11،10 سال مدرسه فوتبال افشين پيرواني در مسابقات ليگ برتر مدارس فوتبال استان فارس- شهرستان جهرم- زمستان 1386 

 

v    دعوت از سوي باشگاه فجر شهيد سپاسي جهت گذراندن خدمت سربازي در آن باشگاه به عنوان مربي- تابستان 1387

 

v    سرمربي تيم نوجوانان باشگاه افشين پيرواني در مسابقات ليگ برتر نوجوانان استان فارس- زمستان 1387 (مقام قهرماني)

 

v    انتخاب به عنوان مربي تيم منتخب زير 12 سال استان از سوي مركز استعداديابي و جوانان ويژن فارس- زمستان 1387

 

v    تاسيس مدرسه فوتبال باشگاه المپيك اسپورت شيراز در بهار1388  و ادامه فعاليت با اين مدرسه فوتبال به عنوان مشاور فني، كه نقطه بارز همكاري با اين مدرسه فوتبال، تشكيل تيم هاي زير12،11،10  سال اين مدرسه فوتبال سه هفته پس از شروع به كار خود جهت شركت در ليگ دسته اول مدارس فوتبال ويژن فارس و صعود اين رده ها به ليگ برتر مدارس فوتبال ويژن فارس مي باشد.

 

v    انتخاب به عنوان مسئول كميته تربيت بدني طرح ولايت سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سپاه فجر استان فارس در تير ماه 1388  و برگزاري مسابقات ورزشي در رشته هاي واليبال ، فوتسال ، تنيس روي ميز ، فوتبال ، و... جهت دانش آموزان و فرهنگيان سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان سپاه فجر سپاه استان فارس

 

v    مربي تيم اميد فوتبال باشگاه مقاومت بسيج فارس در ليگ برتر اميد فوتبال استان فارس پاييز 1388-(مقام قهرماني)

 

v    شركت به عنوان نماينده هيئت فوتبال استان فارس در كارگاه سطح يك راهبردهاي توسعه استقامت هوازي در ورزش كه به ميزباني پايگاه ورزش قهرماني استان فارس برگزار گرديد.

 

v    سرپرست تيم فوتسال بزرگسالان باشگاه المپيك اسپورت شيراز در مسابقات ليگ برتر فوتسال بزرگسالان استان فارس زمستان 1388

 

v    سرمربي تيم اميد فوتسال باشگاه المپيك اسپورت شيراز در مسابقات ليگ برتر اميد فوتسال فارس- بهار 1389- (مقام سوم)

 

v    سرمربي تيم نونهالان زير 14 سال باشگاه افشين پيرواني در ليگ برتر نونهالان شيراز- بهار 1388 (مقام سوم)

 

v    انتصاب به عنوان مسئول روبط عمومي باشگاه و مدرسه فوتبال افشين پيرواني از سال 1389

 

v    سرمربي تيم جوانان فوتسال مقاومت بسيج فارس در مسابقات فوتسال جوانان شيراز تابستان 1389

 

v    مربي تيم فوتبال جوانان مقاومت شهيد سپاسي شيراز به عنوان نماينده استان فارس در ليگ دسته اول جوانان باشگاه هاي كشور در فصل 90-89 و صعود به اولين دوره ليگ برتر جوانان كشور.

 

v    انتخاب به عنوان سهميه استان فارس از سوي كميته آموزش مربيان استان فارس جهت شركت در دوره بدنسازي فوتبال كنفدراسيون فوتبال آسيا در تهران- تير ماه 1390

 

v    سرمربی تیم فوتسال بانک کشاورزی استان فارس

 

v    مسئول آکادمی فوتبال صنعت مس سرچشمه در سال 1391و1392

 

v    سرمربی تیم نونهالان صنعت مس سرچشمه

 

v    سرمربی تیم امید فوتبال صنعت مس سرچشمه در بازی های فوتبال امید کشور در سال

 

v    مدیر فنی تیم بزرگسالان صنعت مس نوین سرچشمه

 

v    فعالیت به مدت 2 سال در کمیته آموزش و مربیان استان فارس

 

v    تنظیم کننده برنامه راهبردی ، فرهنگی و مالی راه اندازی آکادمی های فوتبال باشگاه صنعت مس سرچشمه ، صنعت مس رفسنجان و صنعت مس شهربابک

 

v    فعالیت به عنوان کمک مدرس در تدریس به 80 نفر از مربیان باشگاه های مذکور ، که آقای احمد سنجری به عنوان مدرس دوره ها بوده اند، جهت آشنایی با اصول و روش مربیگری در آکادمی های فوتبال

 

 

فعالیتهای غیر ورزشی :

داشتن سمت ریاست و دبیری شوراهای دانش آموزی استان فارس از بدو تاسیس شوراهای دانش آموزی تا پایان دوره دانش آموزی

عضو هیئت موسس برترین "ان جی او " دانش آموزی استان فارس

عضو کمیته آموزش مربیان هیئت فوتبال استان فارس

 

تماس با حسین فرهی:

همراه :09177109658 

ايميل:      hfpsoccercoach@gmail.com